EBcode.ir
0

فورک چیست؟ تعریف ساده هارد فورک، سافت فورک و تأثیر آن‌ها بر قیمت

فورک

مورد سوال فورک چیست؟ هارد فورک و سافت فورک چیست؟ و ارتباط این سوال با بلاک چین چگونه تعریف می شود . باید گفت که عملا دنیای بلاکچین دنیای کاملا آزاد است و هیچ قانونی در آن از پیش تعیین شده نیست. در کلام ساده تر هیچ ارگان، نهاد یا … نمی تواند به تنهایی مشخص کند که هر کاری به چه صورتی باشد.

فورک چیست؟ هارد فورک و سافت فورک چه تفاوت هایی باهم دارند؟

این ها مهمترین سوالاتی است که باید در اینجا به آن ها پاسخ دهیم. برای این که بتوانیم پاسخ دقیقی به سوالات فورک چیست؟ هارد فورک و سافت فورک چیست؟ بدهیم باید با مفهوم مهم تری به نام بلاک چین آشنا شویم.

بلاک چین اصلی ترین مفهومی است که در دنیای ارزهای دیجیتال وجود دارد. در یک جمله ساده اگر بخواهیم این مفهوم را توضیح دهیم . می توانیم بگوییم که بلاک چین شبکه ای است که از الگوریتم تازه ای استفاده می کند. برای درک این الگوریتم به شبکه عادی امروزی (اینترنت) نگاه کنید.

شبکه های عادی امروزی از قوانین مشخص و ثابتی پیروی می کنند. این قوانین در نهایت این شبکه ها را به یک مجموعه ی متمرکز تبدیل کرده است . و همه تحت فرمان سرور قرار دارند. هرچه گردش اطلاعات میان سرور و شبکه بیشتر باشد در واقع نشان می دهد که شبکه گستره بالاتری دارد و از اهمیت مهمتری برخوردار است. امروز سرورهای گوگل به سبب این که خواستگاه بیشترین اطلاعات روی کره زمین است، از طلا هم ارزشی بالاتر دارد.

اما الگوریتم بلاک چین به نوعی طراحی شده است که تمرکز مرکزی از بین رفته است . هیچ سرور یا دستگاهی در این بین وجود ندارد که بتواند اطلاعات را در خود حفظ کند و نقش مدیریتی ایفا کند.

فورک ارزدیجیتال

در این جا خود کاربران (بخشی از سخت افزار سیستم کاربران) نقش سرور را ایفا می کنند. در واقع هر کاربر بخشی از قدرت سیستم خود را در اختیار شبکه قرار میدهد . و اینگونه شبکه از یک سرور کاملا قدرتمند و بزرگ و البته غیر متمرکز بهره مند شود. هر بخش از این سرور مشغول تایید یک بخش از بلوک اطلاعات و اضافه کردن این بلوک خواهد بود.

فورک چیست؟ هارد فورک و سافت فورک چه ارتباطی با بلاک چین دارند؟

اما در مورد سوال فورک چیست؟ هارد فورک و سافت فورک چیست؟ و ارتباط این سوال با بلاک چنین می توان گفت . عملا دنیای بلاکچین دنیای کاملا آزاد است و هیچ قانونی در آن از پیش تعیین شده نیست. در کلام ساده تر هیچ ارگان، نهاد یا … نمی تواند به تنهایی مشخص کند که هر کاری به چه صورتی باشد.

آن چیزی که در این جا اهمیت دارد این است که کاربران و توسعه دهندگان نسبت به اجرای یک کار در دنیای بلاک چین راغب باشند. فورک زمانی اتفاق می افتد که کاربران و توسعه دهندگان بر روی انجام یک اتفاق توافق داشته باشند . همچنین که بر روی اجرای یک اتفاق اختلاف داشته باشند هم فورک به وجود می آید

شما تصور کنید که عده ای از کاربران در حال اعتبار سنجی یک زنجیره از بلوک های اطلاعاتی هستند. این کاربران تا زمانی که قوانین این زنجیره را قبول دارند ( مانند سرعت تایید و حجم بلوک ها و … ) این زنجیره اعتبار دارد.

در کلام ساده تر زنجیره ای در دنیای بلاک چین تا زمانی اعتبار دارد که کاربران از آن استفاده کنند. اما اگر از جایی به بعد به نظر کاربران و توسعه دهندگان بخشی از این قوانین ناکارآمد باشد در این حالت شاخه ای جدید از دل شاخه اصلی ایجاد می شود که به آن فورک گفته می شود.

فورک در لغت به معنی چنگال است که اصطلاحا به معنی چند شاخه شدن مورد استفاده قرار می گیرد . برنامه نویسان و متخصیین نرم افزار با این واژه کاملا آشنا هستند .

ساده ترین نوع فورک همین آپدیت هایی است که برای یک نرم افزار اتفاق می افتد. در کلام آکادمیک تر، فورک ایجاد تغییر در دل نرم افزار، زنجیره اطلاعات و … است . این بروز رسانی ها بر اساس پایه و اساس آن است که به دو صورت سافت فورک و هارد فورک خودش را نشان می دهد.

در بالا به صورت کاملا ساده با مفهوم فورک آشنا شدیم، اما در بخش دوم سوال فورک چیست؟ هارد فورک و سافت فورک چیست؟

به دو مفهوم هارد فورک و سافت فورک برخورد می کنیم. همانطور که می توانیم به سادگی از روی نام های گفته شده حدس بزنیم.

سافت فورک

شاخه ای است که تغییرات جزئی تر و ساده تری نسبت به شاخه اصلی صورت پذیرفته است . اصولا سافت فورک تنها در بخش های مشخصی از روابط اتفاق می افتد اما هارد فورک به گونه ای رخ می دهد که عملا تبدیل به یک مسیر و شاخه جدید می شود.

در دنیای ارزهای دیجیتال سافت فورک های بسیاری رخ می دهد. ده ها بار بخشی از اطلاعات و بلوک های اطلاعات تغییر پیدا می کند. در این حالت کاربران قدیمی قادر به مشاهده این تغییرات خواهند بود اما برای استفاده از آن باید خودشان را با این اطلاعات منشعب شده تغییر بدهند.( آپدیت کنند )

هارد فورک؟

اما در مورد هارد فورک داستان کمی فرق می کند. هارد فورک زمانی ایجاد می شود که عملا زنجیره قبلی و اصلی یا قابل استفاده نیست یا راه خودش را می رود . و زنجیره جدید به صورت مستقل از آن به کار خود ادامه می دهد. برخی از کوین های ایجاد شده در بازار مانند بیت کوین کش یک کون محصول هارد فورک می باشد.

نکته جالب این است که هارد فورک ها تاثیر مستقیم در قیمت ارزهای دیجیتال دارند. در واقع کاربرانی که از یک زنجیره استفاده می کنند می توانند وارد زنجیره دوم شوند. مثلا کسانی که 20 عدد بیت کوین دارد،

اگر بیت کوین درگیر هارد فورک شود و از دل آن چیزی مانند بیت کوین کش یا بیت کوین گلد خارج شود شود عملا فرد صاحب 20 عدد کوین جدید خواهد بود. از این رو قیمت ها قبل از فورک بالاتر می رود اما بعد از فورک قیمت به تناسب فورک صورت گرفته تعدیل می شود.

بنابراین به طور کلی فورک نوعی راه حل برای فرار از ناپختگی ها و اتفاقاتی است که در دنیای بلاک چین به صورت ناخواسته به وجود می آید. به هر حال هر سیستمی باگ خودش را دارد. بلاک چین با استفاده ابزاری از فورک توانسته با این باگ ها رقابت کند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید