آشنایی با ابزار

استفاده از بتن‌کن و شرایط استفاده از آن

دریل بتن کن-وبلاگ

یکی از ابزارآلات حرفه ای در صنعت، دریل بتن‌کن است. در این مقاله می‌خواهیم شما را با دریل بتن کن آروا آشنا کنیم و بگوییم چه انواعی دارد. همچنین نحوه کار این نوع دریل‌ها را بیان کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

دریل بتن کن آروا چیست؟

به طور کلی این نوع ابزار از دو جنبه کاربرد دارد: یکی برای تخریب دیگری برای سوراخکاری بتن، سنگ و آجر. دریل بتن کن شاید از نظر نوع کارکرد شباهت زیادی به چکش های تخریب داشته باشد، ولی همانطور که می‌دانید چکش های تخریب فقط کار تخریب را انجام می‌دهند. ویژگی که دریل بتن کن را از چکش تخریب متمایز کرده، خاصیت چرخشی ضربه ای آنها و حالت چرخشی است که مانند دریل عمل می کند.

تقسیم بندی این نوع دریل ها براساس وزن و نوع قلم گیر آنها صورت می گیرد که در ادامه بیشتر آشنا می‌شویم. در واقع یکی از عرضه کنندگان این محصول شرکت آروا می‌باشد که هدف خود را بر کیفیت بیشتر ابزار آلات خانگی و صنعتی قرار داده است تا استفاده کنندگان این نوع دستگاه ها خیالی آسوده داشته باشند. همچنین بتن کن های آروا دارای 12 ماه گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر است.

حالت های کاری بتن کن را می‌شناسید؟

قبل از معرفی، بهتر است درباره حالت های کاری بتن کن ها اطلاعاتی را کسب کنیم. این نوع ابزارها نیز با ایجاد نیروی چکشی کار می‌کنند اما تفاوت آنها، در نحوه کارکردشان است. این کارکرد با توجه به مکانیزم هر بتن کن و قابلیت های موجود در سیستم داخلی بتن کن متمایز می‌باشد که در ذیل به برخی از آنها می‌پردازیم:

· حالت چرخشی (دریل): در این حالت مکانیزم چکش غیرفعال است و می‌توان از آن به عنوان یک دریل معمولی استفاده کرد.

· حالت چکشی (بتن کن): در این حالت مکانیزم چکشی دستگاه فعال است اما حرکت دورانی ندارد و با قرار دادن قلم های مختلف کارهای تخریب انجام می‌پذیرد.

· حالت چکشی با حرکت چرخشی: در این حالت، مکانیزم چکشی فعال است و چرخش مته هم دارد که بیشتر در بتن کن های قوی دیده می‌شود و برای ایجاد سوراخکاری های بزرگ کاربرد دارد.

بتن کن ها چه انواعی دارند؟

بتن کن ها به دو نوع اصلی روغنی و گریسی که هرکدام به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند.

· بتن کن چهار شیار (SDSPLUS)

در این نوع، از مته و قلم هایی به قطر 26 میلیمتر استفاده می‌شود که در تخریب های کم و محدود کاربرد دارد. قلم های به کار رفته در این نوع بتن ها نسبت به بتن کن های 5 شیار سبک تر و نازک تر هستند. شاید با خود بگویید از این نوع بتن کن ها در چه مواردی استفاده می‌شود که در جواب باید بگوییم بیشتر در حالت سوراخکاری در مصالحی مانند بتن، سیمان، آجر و گچ استفاده می‌شوند و در تخریب نیز برای خرد کردن قطعات کوچک مثل آجر و موزائیک و قطعات بتن با قطر کم استفاده می‌گردد.

· بتن کن پنج شیار (SDSMAX)

همان طور که متوجه شده‌اید این نوع بتن کن های دارای قلم و مته های با قطری بیش از 32 میلیمتر هستند و از وزن سنگین تری نسبت به بتن کن های 4 شیار برخوردارند. از این نوع دستگا ه ها برای تخریب های قوی استفاده می‌شود. جالب است بدانید بتن کن های 5 شیار دارای یک سیستم لرزشگیر (آنتی شوک) هستند تا از خستگی کار با این دستگاه ها جلوگیری کنند. در بتن کن های آروا جهت تنظیم سرعت چرخش و ضربه از تنظیم کننده سرعت (دیمر) استفاده گردیده است.

· بتن کن با قلم 6 گوش (HEX)

بتن کن هایی جهت تخریب با وزن های سنگین مثل 15، 17، 18 و 30 کیلو هستند. این نوع بتن کن فقط جهت تخریب استفاده می‌گردد.

نکاتی که دانستن آنها، برای هر فرد استفاده کننده از بتن کن ها واجب است:

در ادامه می‌خواهیم درباره نکات خرید بتن کن ها، توصیه های ایمنی در هنگام کار با این دستگاه ها و همچنین نکات مهم  برای بالا بردن طول عمر دستگاه های بتن کن ارائه کنیم.

نکاتی که در هنگام خرید باید در نظر بگیرید:

· برخورداری از قدرت و توان بالای دستگاه

· برخورداری از قیمت خوب با توجه به کیفیت و کارایی دستگاه

· توجه به انتخاب سایز مته با توجه به نوع کار شما از دستگاه بتن کن

· توجه به انرژی ضربه دستگاه با توجه به نیاز و هدف کار خود

همچنین با توجه به معیارهای ایمنی کار مثل قابلیت کلاچ که در صورت قفل کردن قلم در بتن در حالت چرخشی از آسیب رساندن به کاربر خودداری می‌گردد، تنظیم سرعت، تنظیم عمق با توجه به نوع و توان دستگاه، میزان صدای دستگاه، مجهز بودن به چراغ آماده به کار بودن ضروری است.

نکاتی که در هنگام کار با دستگا های بتن کن در محل کار باید در نظر بگیرید:

· اطمینان از وجود نداشتن کابل و تاسیسات گاز، برق و آب در محل تخریب یا سوراخکاری

· استفاده از دسته کمکی برای ثابت نگه داشتن دریل بتن کن

· استفاده از عینک برای محافظت از چشم ها

· اطمینان از نحوه قرار گیری خود هنگام کار برای حفظ تعادل

· انجام دادن کار به صورت استاندارد و ثابت هنگام سوراخ کردن سطوح

· توجه به کابل های برق این دستگاه ها به علت دست و پاگیر بودن آنها

نکاتی که برای بالا بردن طول عمر دستگاه های بتن کن باید در نظر بگیرید:

· استراحت دستگاه به مدت 3 دقیقه پس از هر 15 دقیقه کار

· سرویس دستگاه بعد از 100 تا 120 ساعت کار توسط افراد متخصص و مجاز

· توجه به سطح روغن در بتن کن های روغنی

· استفاده نکردن از این دستگاه مانند دیلم بخاطر آسیب دیدن مخرن قلم و شکستن قلم گیر دستگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *